Waarom schrijven een steeds groter probleem is.

Lieve Mommy’s en Mommy’s to be,

In deze blog gaan we het hebben over de oudere kinderen, namelijk groep drie! Ruim 30 procent van de kinderen op de basisschool  heeft schrijfproblemen. Dit is een ontzettend grote groep. We kennen allemaal wel mensen met een onleesbaar handschrift. Maar wat is nou handig om je kind mee te helpen en wat is materiaal om goed mee te leren schrijven? Je leest het in deze post.

Ruim de helft van de kinderen heeft aan het einde van groep vier nog een onleesbaar handschrift. Dit betekent dus de helft van alle leerlingen in de klas. Nu zijn er heel veel mensen die zeggen: ‘maar hoe belangrijk is schrijven nog in deze digitale tijd?” en ‘ik schrijf zelf ook niet netjes dus het maakt niet uit als mijn kind het ook niet kan.’ Nu ben ik het met je eens dat we steeds meer digitaliseren en steeds minder gaan schrijven en dat de schrijfmotoriek deels erfelijk bepaald is, maar waarom leren kinderen dan nog schrijven?

Schrijfmateriaal en oefeningen
Schrijfmateriaal en oefeningen

Waarom we nog leren schrijven

Schrijven is een vaardigheid die in de gehele schoolperiode belangrijk blijft. Het leren schrijven begint eigenlijk al vanaf het moment dat een kindje de fijne motoriek ontwikkelt. Vanaf groep één beginnen ze met kleuren en wat specifiekere oefeningen waarbij langzaam geoefend wordt naar de schrijfmotoriek. In deze fase word de basis gelegd voor het gaan schrijven in groep drie. Na de zomervakantie moeten de kinderen direct aan de bak met zowel het leren als het schrijven van letters. Heb je in groep één en twee dus geen goede basis gelegd dan begin je eigenlijk al met een achterstand.

Schrijven versnelt het automatiseringsproces, maar wat betekent dit nu? Wanneer kinderen veel letters schrijven zien ze de letter simpelweg heel vaak en daardoor onthouden ze de letter sneller en word het lezen van de letter makkelijker en dus geautomatiseerd. Niet voor niks het oude gezegde: ‘wie schrijft die blijft.’ Dus kan je kindje goed schrijven , dan zien we dat het leren lezen ook sneller gaan en andersom.

Schrijven op school

In het huidige onderwijs is er helaas steeds minder tijd voor schrijfonderwijs simpelweg omdat er veel andere eisen aan onze kinderen worden gesteld. Zo is geschiedenis en topografie al veel eerder van belang dan dat het in het verleden was. Door het gebrek aan tijd is er dus minder oefening en dus minder tijd om het schrijven te automatiseren.

Oefenblad schrijfletter e
Oefenblad schrijfletter e

Ook de rol van de ouders zorgt ervoor dat kinderen steeds meer problemen hebben met de schrijfmotoriek. Doordat we veel minder tijd hebben voor de kinderen en dat we vinden dat kinderen op voetbal, op zwemles en op muziek en typeles moeten is er minder tijd om gewoon lekker kind te zijn en lekker te spelen, kleuren knippen en knutselen. Precies om deze reden wordt er thuis ook minder geoefend en zien we dat de iPad het overneemt en kinderen heel goed kunnen swipen maar het schrijven daar de dupe van wordt.

Wat kun je doen om je kindje te helpen en wat mag je van je kindje verwachten? Dat lees je volgende week in de nieuwe blogpost.

Geef een antwoord