Opvangen bij leren lopen, waarom niet alle kinderen dit doen

Niet leren kruipen kan gevolgen hebben voor het leren lopen en het opvangen. Benieuwd hoe dit kan en wat we hiermee kunnen doen? Dat lees je in dit artikel.

 Normale ontwikkeling

Het leren lopen heeft een bepaalde aanloop. Voor een kind uiteindelijk kan lopen gaan er een aantal motorische stappen aan vooraf. Denk hierbij aan omrollen, tijgeren, kruipen en dan pas staan en lopen. Het voordeel van al deze fases is dat een kind iets uit de vorige fase meeneemt naar de volgende.

Zo neemt een kind bij het omrollen het verlengen en verkoren van de romp mee naar het tijgeren. Bij tijgeren leert een kind met links iets anders dan rechts. Bij het kruipen leert een kind de handen gebruiken voor goede steun name op de handen. Deze steunnamen kan bij het lopen bijvoorbeeld weer deels helpen met het opvangen wanneer je valt bij het leren lopen. Het is namelijk niet de vraag of je valt als je leert lopen maar wanneer.

Leren vallen

Het is belangrijk dat een kind alle fases doorloopt zodat een zo breed mogelijke motoriek ontwikkeld. Soms hebben kinderen haast en gaan ze vanuit het tijgeren staan en lopen.

Lees ook: Lopen, wanneer dit op zich laat wachten

Het gevolg hiervan kan zijn dat wanneer kinderen vallen bij oefenen met lopen het zich niet adequaat kunnen opvangen. Kinderen die niet hebben gekropen hebben tot op heden alleen hun handen gebruikt om mee te spelen en eten maar onvoldoende om zich mee voort te bewegen. Dit heeft als gevolg dat ze wanneer ze vallen niet weten hoe ze hun handen als bescherming mechanisme in kunnen zetten.

Wat dan

Allereerst ben ik altijd heel voorzichtig met het geven van tips op de blog. Simpelweg omdat ik er niet bij ben wanneer mensen mogelijk adviezen opvolgen. Omdat ik dit artikel ook geen open eind wil laten ga ik toch proberen nog wat met jullie te delen. Ook omdat ik niet wil dat mensen een trucje leren maar dat ze ook begrijpen en snappen waarom we bepaalde keuzes maken. Hierdoor probeer ik juist meer te kiezen voor het uitleggen van de situatie hoe het nu is en hoe anders kan.

Lees ook: Waarom te snel lopen je kindje onzeker kan maken.

Nu we weten waarom het doorlopen van de meest gebruikelijke volgorde belangrijk is kunnen we ook andersom redeneren. Wat moet een kind dan leren om toch de steun name van de handen te ontwikkelen? Misschien is de grond nu te makkelijk maar wat zijn taken die we wel kunnen gaan oefenen zodat een kind dit toch nog gaan leren.

Soms loopt het zo

Dat een kind niet heeft gekropen betekend dat je als ouders geen slechte ouder bent. Kinderen kiezen er altijd voor om hun eigen weg te gaan. Belangrijk is wel in je achterhoofd te houden dat het juist stimuleren van vaardigheden terwijl een kind de stap daarvoor nog niet beheerst niet altijd de beste manier is.

 

Geef een antwoord