Fijne motoriek op de basisschool, de ontwikkeling van de oog-hand coördinatie

Naast schrijven zijn er ontzettend veel belangrijke fijn motorische taken waar je als basisschoolleerling mee te maken krijgt. Een aantal van deze taken hebben effect op verzorging maar ook genoeg taak specifieke eisen. Benieuwd welke dit zijn en wat je kunt doen om dit te stimuleren? Je leest het in dit artikel.

Oog-hand coördinatie

De ontwikkeling van de oog-hand coördinatie begint al als baby. Wanneer je bijvoorbeeld probeert om de mobiel boven je box te pakken. Je volgt de figuurtjes en probeert met je handen de bewegende knuffels te pakken. Dit begint eerst met één hand maar later lukt het je ook om met twee handen te coördineren en het speelgoed op de juiste plek te krijgen.

 

Wanneer je ouders wordt is deze taak steeds belangrijk. Een voorbeeld van de taken waarbij de oog-hand coördinatie geoefend wordt is bij kralen rijgen, blokkenstoof, muntjes plaatsen, pinnetjes in een bord met gaatjes, noem maar op. Hierbij is het ontzettend belangrijk om goed te kunnen kijken met je ogen en de juiste aanpassing van je handen te kunnen doen.

Lees ook: Het schrijfonderwijs in Nederland holt achteruit.

Het oefenen hiervan is eigenlijk eenvoudig, begin met groot materiaal en oefen steeds kleiner. Begin bijvoorbeeld met een veter en grote kralen met grote gaten maar ga steeds kleiner. Ga over op bijvoorbeeld strijkkralen aan een heel dun koord.

Knippen

Knippen is een aangeleerde taak waarbij je twee handig moet werken. Een cirkel uitknippen met één hand is bijna onmogelijk. Knippen is een aangeleerde taak. Het is dus niet gezegd dat als je linkshandig schrijft je ook linkshandig knipt. Is je dit altijd rechts geleerd dan kun je dit waarschijnlijk veel beter met rechts.

Bij knippen is het belangrijk om met hele eenvoudige taken te beginnen. Begin bijvoorbeeld met dikke zwarte strepen aan de onderkant van een groot blad, liever dik papier. Vraag om deze alleen in te knippen. Hierbij moet een kind de schaar op de goede plek zetten en allen één knip maken. Wanneer dit goed gaat kun je bijvoorbeeld en blad in twee stukken knippen en uiteindelijk naar bijvoorbeeld een driehoek of vierkant. Pas wanneer dit ook makkelijk gaat kun je ronde figuren.

Oog-hand coordinatie en eten

Je zult het misschien niet denken maar ook eten vraagt oog-hand coordinatie. Dan met name het aanprikken van het eten en het hanteren van mes en vork samen. Dit laatste natuurlijk pas als kinderen iets ouder zijn.

Lees ook: Wat kun je doen om de fijne motoriek van je kind te verbeteren. 

Wanneer je een kind wilt leren snijden is het handig om met wat zachter voedsel te beginnen, bijvoorbeeld banaan. Dit is makkelijk te snijden en is daarna ook eenvoudig aan te prikken. Brood daarintegen is een stuk lastiger. Dit heeft harde korsten en dat maakt het al moeilijker om te snijden. Ook is brood aanprikken lastig omdat je het eenvoudig plet en er dan niks meer overblijft om aan te prikken.

Appels of doorgesneden druiven en stukjes tomaat zijn ook prima om mee te oefenen. Eigenlijk is bijna al het fruit goed om mee te oefenen met snijden en prikken, nog gezond ook!

Geef een antwoord