Waarom zelf aankleden en eten helpt met de motorische ontwikkeling

‘Hè komt ik trek je even snel je broek aan en klaar.’ In de huidige maatschappij leven we vrijwel allemaal met tijdgebrek. Het is allemaal even snel dit of dat doen en weer door. Hoe  kan het aankleden en zelf leren eten je helpen in de motorische ontwikkeling. Wat zijn nou juist taken waarbij je juist niet moet helpen en waar kinderen motorisch heel veel aan hebben? Dat lees je in dit artikel.

Aankleden

Al veel te vroeg leren kinderen hoe ze sokken uit moeten trekken. Tot ergernis van ouders die gehaast teruglopen om die ene verloren sok te zoeken. Hoe vervelend het misschien ook is voor ouders. Eigenlijk is je kind hier oog-hand coördinatie aan het trainen. Daarnaast wordt ook het hand voet contact direct geoefend.

Doen alsof je al groot bent

Wanneer kinderen groter worden kunnen ze ook al leren om hun eigen broek en shirt uit te trekken. De meeste kinderen kunnen dit als ze twee jaar zijn. Vaak beginnen ze met oefenen met uitkleden en als dat onder de knie is dan pas het aankleden. Uit is simpelweg makkelijker.

Lees ook: Hoe de ontwikkeling van schouder tot vingers werkt

Als je kijkt naar welke taken kinderen allemaal nodig hebben om zichtzelf uit en aan te kunnen kleden is dit motorische gezien prachtig! Denk bijvoorbeeld aan het aantrekken van je broek. Dit kun je staand en zittend doen. Doe je dit in stand dan moet je op één been kunnen staan zodat je je benen één voor één door de broek kunt doen.

Knopen en ritsen

Als het we het dan hebben over knopen en ritsen sluiten oefent een kind weer een heel ander stuk van de motoriek. Dit is dan de fijne motoriek. Kinderen zijn over het algemeen ook wel iets ouder voor ze dit kunnen. Echter omdat te moeten kunnen moet je hier wel mee oefenen. Grote knopen zijn bijvoorbeeld makkelijker dan kleine knopen. De rits van je broek is juist weer makkelijker dan een vest omdat je de stukken niet ‘in elkaar’ hoeft te stoppen.

Eten

Eten en drinken is al iets wat je kinderen heel jong al zelf kunt laten doen. Bij het eten is ook de oog-hand coördinatie weer heel belangrijk. Vaak beginnen ze met vasthouden van de fles of borst tijdens het voeden. Gaan ze naar stukjes brood dan kunnen ze vaak echt gaan helpen met stukjes in de mond stoppen.

Lees ook: Hoofdbalans en het belang ervan

Bij het pakken van eten gebruiken kinderen vaak verschillende handgrepen en kunnen ze lekker kliederen met het eten. Iets wat als ouder misschien minder fijn is. Wel leren kinderen hierdoor verschillende texturen kennen en leren ze het eten ‘hanteren’

Doe maar lekker zelf

Moraal van het verhaal. Wil je kind iets zelf doen, geef hem dan de kans en de ondersteuning die het nodig heeft. Van dingen zelf doen leren ze hoe dingen moeten. Dit is in het begin een tijdsinvestering maar uiteindelijk kunnen ze je dus helpen met kleine taken door zich alvast uit te kleden voor in bad of bed. We moeten het allemaal leren en dat gaat letterlijk met vallen en opstaan.

 

 



2 gedachten over “Waarom zelf aankleden en eten helpt met de motorische ontwikkeling”

  1. Vanaf wanneer kunnen ze gemiddeld zelf aankleden? Ik merk dat Julia (15 maanden) kleding stukken vaak tegen het juiste lichaamsdeel aan tikt. Maar doet het kleding stuk nog niet ‘open’. Dus kan ze er niet in stappen of het niet aantrekken. Maar het ziet er zo aandoenlijk uit

    1. Hi Bianca, Lekker blijven oefenen. Ze beginnen met uitkleden omdat dit motorisch makkelijker is. Laat haar stapje voor stapje helpen. Meteen een trui aantrekken is vrij complex, laat haar bijvoorbeeld helpen met haar armen door het gat steken of haar hoofd zelf door het gat steken. Door taken in stukjes te delen leren ze makkelijker en is de taak overzichtelijker!

Geef een antwoord