Leren schrijven en digitalisering

Met de digitalisering van nu lijkt het belang van schrijven steeds verder ondergeschikt. Waarom leren we onze kinderen dan nog steeds schrijven? Het belang hiervan lees je in dit artikel.

Digitalisering

Volgende week gaan alle scholen in heel Nederland weer open. Gelukkig mogen de kinderen lekker naar school en kunnen ze weer in de klas aan de slag. Dit betekend voor een groot deel van de Nederlandse kinderen dat ze gaan starten in groep 3. Dit betekent maar één ding: leren lezen en schrijven.

In het onderwijs wordt steeds meer gebruik gemaakt van digitaliseren. Zo hebben veel kinderen een eigen tablet of laptop op school om lessen op te volgen. De digitalisering neemt een steeds groter aandeel in het basis en middelbaar onderwijs.

Leren schrijven en lezen

Om te leren lezen is er heel veel automatisering nodig. Automatisering is iets anders dan digitalisering. Automatiseren is een fase die we kennen uit de motorische ontwikkeling.

Als je een taak wilt leren dien je deze taak te oefenen. In het begin zijn we nog heel erg bezig met variaties. Geen enkele letter a ziet er precies hetzelfde uit.  Door heel veel te oefenen leren ze de letter uiteindelijk te schrijven en is deze geautomatiseerd.

Lees ook: Motorische mijlpalen

Naast dat we de letter motorisch leren leer ons brein de letter goed onthouden. Hoe vaker je iets voorbij ziet komen hoe beter je de letter herkend.  Zo werkt leren lezen.

Kracht van de herhaling

Eigenlijk werkt aller leren in ons brein zo. Door het steeds vaker te zien leren we het herkennen en kunnen we het bijvoorbeeld vervoegen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan woorden maken.

Belang van daadwerkelijk schrijven

Door een letter daadwerkelijk te schrijven is ons brein op een actieve manier bezig met leren. Het oude gezegde wie schrijft die blijft is daarom nog steeds echt van kracht.

Ons brein werkt nog steeds hetzelfde als jaren geleden voor de digitalisering. Ons brein is misschien wel trager geworden en slechter in concentreren door de digitalisering. Dit betekent dat we zelf nog meer tijd zouden moeten besteden aan daadwerkelijk schrijven.

Lees ook: Video: Het belang van schrijven met schrijflijnen

Samen oefenen

Hoe leuk is het om straks samen met je kind als het een aantal letters kent briefjes te krijgen voor in de schoen met sinterklaas. Een verjaardag kaartje voor opa of oma te schrijven of een eigen Moederdag kaartje. Probeer je kind te betrekken in dagelijkse dingen. Maak samen een boodschappenbriefje en laat je kind het zelf schrijven. Speel spelletjes als boter kaas en eieren maar dan letters! Maak er een feestje van. Zo leert je kind er plezier in te hebben en ga je zien dat het schrijven interessant en goed blijft. Hierdoor wordt dan ook meteen het lezen beter!

Geef een antwoord